Säkra din plats!

Kommunikationsbranschen har länge kritiserats för att vara homogen och att den kommunikation som skapas speglar branschens verklighet och värderingar, istället för att spegla den omvärld den ska kommunicera i eller till. För att kunna bibehålla en ökad tillväxt behöver företag och byråer representeras av de perspektiven de vill inkludera i sin kommunikation. 

För att bidra till en förändring i branschen kommer KOMM med en serie digitala föreläsningar där vi dyker ned i rad olika ämnen som berör inkludering och representation. Under hösten kommer vi att få träffa internationella och nationella kommunikatörer och initiativtagare som utbildar, inspirerar och ger konkreta råd och tips på hur kommunikationsbranschen kan och bör bli mer inkluderande och representativ, och samtidigt locka nya talanger med nya perspektiv.

Vi önskar alla varmt välkomna till en höst där vi injicerar branschen med inspiration, insikter och perspektiv. Allt för att vi ska kunna arbeta mot en bransch som är inkluderande, jämlik, hållbar och representativ.


FÖR EN INKLUDERANDE, REPRESENTATIV OCH HÅLLBAR KOMMUNIKATIONSBRANSCH 


 Det kommer finnas chans att ställa frågor live på en del webinar, men passa gärna på att ställa dina frågor redan vid anmälan.


I anmälningsformuläret på denna sida klickar du bara i vilka sessioner du vill delta på!

Säkra din plats!

DATUM, TIDER & INNEHÅLL


09:00

ONE SCHOOL

Oriel Davis-Lyons kommer att prata om ONE School, ett program för svarta kreatörer, startat i ett försök att minska de systematiska hinder de möter när de försöker komma in i reklambranschen. Han kommer även att ge dig som ledare tips och råd hur du kan arbeta för mångfald, inkludering och representation på din arbetsplats.

Du får även träffa det snabbväxande talangnätverket :Part.


FÖRELÄSARE
Oriel Davis-Lyons, Head of ONE SCHOOL & Creative Director på Spotify


Läs mer


10:00

EACA SESSION: DIVERSITY AND INCLUSION – CHALLENGE OR OPPORTUNITY FOR THE AD INDUSTRY?

EACA (The European Association of Communications Agencies) sänder detta webinar.


FÖRELÄSARE
Ali Hanan, CEO på Creative Equals
Leila Siddiqi
, Associate Director Diversity på IPA
Charley Stoney
, CEO på Institute of Advertising Practitioners in Ireland
Richard Robinson,
Managing Director på Xeim Advise I Econsultancy I Oystercatchers 



Vill du ta del av frågorna som ställdes i chatten så kan du även se webinaret här.

Läs mer


09:00

INCLUSION IS THE KEY

Visste du att 26% av alla som bor i Sverige har sitt ursprung i ett annat land?

Ändå utformas oftast kommunikation för de människor man tycker är normen, de man har en igenkänning till. Det betyder att man skapar inkluderande kommunikation först när man har en arbetsplats med en bred representation som speglar samhället. Fördelarna är otaliga, lönsamheten ökar och varumärket stärks. Anbara Hussein och Filippa Dahlkild berättar om sin arbetsplats som ett exempel på hur kreativitet flödar när olika perspektiv möts.  

Du får även träffa nätverket All of Us.


FÖRELÄSARE

Anbara Hussein & Filippa Dahlkild, Marknadskoordinatorer på KAPI


Läs mer


09:30

RÄTTVISAREN 2020

Ricki Petrini presenterar Rättvisaren 2020, en studie av strukturerna bakom hur människor representeras och avbildas i svensk reklam. 

Reklamen speglar varumärkens roll i vår samtid och i det visuella materialet signalerar man sociala värden och image. Effektiv reklam måste dessutom vila på ett innehåll som resonerar med kontext, samtid och mottagare. Den nya studien riktar sig till marknadsförare, reklammakare, innehållsproducenter och allmänhet för att synliggöra och medvetandegöra reklamens strukturer och innehåll.


FÖRELÄSARE

Ricki Petrini
, Director of Brand Communication & Affärschef Content Marketing på Mediekompaniet

Läs mer


09:00

MÅNGFALDSPARADOXEN

Runt om i det globala näringslivet cirkulerar just nu en enorm missuppfattning: att mångfald är bra för affären. Den här missuppfattningen får företag att författa politiskt korrekta och högtravande strategier och initiativ som ska ”öka mångfalden”. Och däri ligger också det stora problemet till varför vi inte ser förändring. I denna session får ni reda på varför inget händer. Ni kommer få inspiration kring hur ni kan identifiera luckor i arbetssätt som motverkar inkludering av mångfald och få tips på specifika rutiner som ni kan använda i ert dagliga jobb för att bättre nå, förstå och relatera till dem ni finns till för och vill nå. 


FÖRELÄSARE
Sofia Falk, Managing Director, Business Psychology på PBM 


Läs mer


09:00

INKLUDERANDE KOMMUNIKATION SOM STRATEGI

adidas har länge varit ett av dom stora globala varumärken som tidigt jobbat med inkluderande kommunikation från ett affärsmässigt perspektiv. 

I den här föreläsningen kommer ni få ta del av ett specifikt case från Running kategorin som är baserad på kampanjen FASTER THAN som lanserades ibörjan av 2020 i samband med lanseringen av den nya löparskon SL20. 

Föreläsningen kommer ge inblick i hur man utformade ett inkluderade koncept baserad på konsumentinsikter och hur man strategiskt jobbade med målgruppsdata och media för att ta ut konceptet till konsument.


FÖRELÄSARE
Redwaan Hossain, Brand Communication Manager - Running på Adidas


Läs mer


09:00

MÅNGFALDIGT NORDISK

Fler och fler kunder och byråer vänder blicken mot den nordiska horisonten när de formulerar sina framtidsplaner. Vilka utmaningar finns på vägen i att bygga hållbara nordiska team, kommunikation och mediaplaner och vilka verktyg har vi för att bli bättre tillsammans?


FÖRELÄSARE
Joachim Medalen, VD på The&Partnership Nordics

Läs mer

FÖRELÄSARE

Joachim Medalen
VD på The&Partnership Nordics

Joachim Medalen är VD på den nordiska reklam- och mediebyrågruppen The&Partnership Nordics som består av reklambyrån The&Partnership och mediebyrån m/SIX. Ursprungligen en Oslo-gutt emigrerade han först till London som 20-åring och har 18 årserfarenhet från lokala, nordiska och globala roller i London och Stockholm. Joachim brinner för att bygga team och organisationer där mångfald och jämlikhet är en central del av agendan.

Läs mer

Oriel Davis-Lyons
Head of ONE School & Creative Director på Spotify

Oriel Davis-Lyons used to be a chef. But, after getting tired of the long hours and intense pressure he decided to get into advertising. He started his career in New Zealand at Colenso BBDO and in 2015 made the move to New York where he worked at R/GA and Droga5 before joining Spotify.  
He has won over 100 awards across every major show and his work often uses a non-traditional approach to highlight social issues, like creating a partnership between Amnesty International and AdBlock to protest online censorship or a campaign to put graphic warning labels on boxes of ammunition. 
He is also the founder and head of ONE School, a free, online portfolio program for Black creatives and an attempt to address systemic barriers to entry in the advertising industry. He lives in Brooklyn with his family in an apartment that gets smaller every day.

Läs mer

Redwaan Hossain
Brand Communication Manager - Running på Adidas

Redwaan Hossain jobbar som Brand Communication Manager för Running på adidas i Norden. Det innebär att han har huvudansvaret kring alla aktiveringar och kommunikationsutföranden på den nordiska marknaden inom löpning.
Han drivs av strategi, inkluderande kommunikation och analys och har tidigare jobbat inom mediabyråbranschen på OMD och Resolution Media.

Läs mer

Sofia Falk
Managing Director, Business Psychology by PBM

Sofia Falk är den före detta underrättelseofficeren som bestämde sig för att ”hacka systemet” och hjälpa storbolagen att öka sin lönsamhet och konkurrenskraft genom mångfald och inkludering. Sedan 2008 har hon hjälpt till att katalysera stora förändringsresor i mer än 100 globala bolag inom tung industri, banksektorn, konsultorganisationer, techbolag, retailbranschen och dagligvaruhandeln. Bolag som anställer mellan 20-500 000 medarbetare och med verksamhet i över 100 marknader världen över. Hennes arbete har uppmärksammats flera gånger i form av prisbelönta projekt.  

Läs mer

Ricki Petrini
Director of Brand Communication & Affärschef Content Marketing på Mediekompaniet

Ricki Petrini har jobbat som journalist sedan tidigt 00-tal och gick sedan över till den kommersiella sidan och har bland annat jobbat för Procter & Gamble och Metro. I dag är hon Marknads- och kommunikationschef på Mediekompaniet och jobbar med Sveriges största lokala mediehus. Sedan 2019 driver hon även hållbarhetsarbetet Rättvisaren som främjar en mer inkluderande och jämställd mediebild, från nyheter till reklam.

Läs mer

Filippa Dahlkild
Marknadskoordinator på KAPI

Filippa Dahlkild jobbar som marknadskoordinator på KAPI samtidigt som hon pluggar strategisk kommunikation på Berghs. Insiktsdriven strategi och inkludering är någon hon drivs av. Filippa har varit med och format hur KAPI arbetar med influencers och haft en stor bidragande roll i arbetet med KAPIs nya grafiska profil.

Läs mer

Anbara Hussein
Marknadskoordinator, KAPI

Anbara Hussein har jobbat i branschen i mer än 8 år. Idag jobbar hon som planner/marknadskoordinator på KAPI. Hon brinner för normkreativ och inkluderande kommunikation och är en av initiativtagarna till uppropet A call for change.  

Läs mer

SAMARBETSPARTNERS

www.thisisallofus.com

www.part.global