Om tävlingen
Young Lions Sweden är en uttagningstävling för den internationella tävlingen Young Lions i Cannes. Tävlingen är för unga talangfulla kreatörer som alla tävlar med en förhoppning om att ta hem sin kategori och få åka till Cannes under festivalveckan i juni. Tävlingen hade inte varit möjlig utan vår huvudsponsor Tv4!
För att tävla i Young Lions 2023 krävs det att man är 30 år eller yngre (Född på eller efter 23 juni 1992). Man tävlar i team om två personer, antingen från samma eller olika byråer/företag. Uppgiften för tävlande är att ta fram en kampanj efter en given brief från en ideell organisation som avslöjades i samband med briefsläppet. 2023 års uppdragsgivare är Alzheimerfonden!
Årets tävlingskategorier är Film, Media, PR & Digitalt och varje team har haft 7 dagar på sig att lösa briefen!
Ett team per kategori belönas och dessa fyra team får representera Sverige i den internationella tävlingen äger rum nere i Cannes den 19-23 juni. Föregående år var 62 nationaliteter och 18 tidzoner representerade i tävlingen.
Alla svenska belönade team kommer att få varsitt Cannes Lions pass (värde 1.500€ per person) för att kunna delta med full access under hela festivalveckan 19-23 juni där även vinnarna i Young Lions olika kategorier presenteras på stora scenen i den berömda filmfestivalbyggnaden, Palais des Festival.
Tack till Young Lions sponsor TV4 som gör genomförandet av tävlingen möjlig!
Årets jury
Petter Dixelius, Creative Director and partner, NORD DDB STHLM
Agnes Uggla, Copywriter, Forsman & Bodenfors
Helena Juhlin Pink, CEO, OMD Sweden
Axel Nygårds, Creative Director, AKQA
Hannes Kerstell, Co-Founder, Carve Sthlm