Young Lions Sweden 2020
Här presenteras vinnarna i
Vinnarna är..
Design
Paola Alonso Chapel och Mathilda Helenasdotter, Priority
Bidrag: :Part 2020
Bidragsbeskrivning: En stor del av Stockholms befolkning bor utanför stadskärnan. En stor del av befolkningen utanför stadskärnan tar dagligen del av kommunikation, reklam och produkter som släpps. Men alldeles för få är en del av arbetsprocessen. Deras röster blir inte hörda. :Part är ett initiativ för att ta tillvara på denna kunskap och skapa ett utrymme för den. Med :Part vill vi visa vilken stor betydelse varje ungdom som tar del av initiativet har, samt synliggöra vikten av deras perspektiv för de företag och organisationer som deltar. Därför får varje deltagare designa sin egen symbol, ett kolon och ett P, som sedan är fritt att kombinera emellan i den nya visuella identiteten.
Motivering: Årets vinnare av designkategorin kombinerar ett starkt hantverk med en sannerligen kommunikativ idé som resulterar i en identitet med utgångspunkt i öppenhet, förändring och samskapande. Det som krävs för att ta SthlmOp till nästa nivå, och möjligtvis även mer än så. Årets vinnare är Part 2020.
Se bidraget här: http://reklamvarlden.se/YoungL...
Digitalt
Fjodor Brandt och Fredrik Sevandersson, We are More
Bidrag: Open brief
Bidragsbeskrivning: Varje år erbjuder SthlmOp över 200 arbetstillfällen till ungdomar i Stockholms ytterstadsområden. Men efter sommarjobbet saknas det en plattform som kan följa och stötta de vidare in i studier och yrkesliv. Med den digitala plattformen Open brief vill vi fortsätta engagera ungdomar genom kreativa uppdrag med ett verktyg de redan kan och har tillgång till – mobilen. På så sätt positionerar vi Open Stockholm som en kreativ och inspirerande organisation för unga talanger, såväl som den kreativa sektorn.
Motivering: Ibland trillar man över de där idéerna som känns helt självklara. Man blir nästan misstänksam, hur kan detta inte finnas? Open Brief är en sån idé. En perfekt förlängning av SthlmOp som vi i juryn gärna vill använda oss av, helst redan igår!
Se bidraget här:
http://reklamvarlden.se/YoungL...
PR
Sofia Gustafsson och Maja Stampe, Garbergs
Bidrag: A Ticket to Creativity
Bidragsbeskrivning: A PR-campaign that makes business cards great again.
Motivering: Att använda sig av en både eftertraktad och omdiskuterad kanal för att nå målgruppen är ett genidrag. Att dessutom kombinera det med att lösa målgruppens egentliga problem gör A ticket to Creativity till en solklar vinnare.
Se bidraget här:
Young Lions Sweden
Young Lions Sweden är en uttagningstävling för den internationella tävlingen Young Lions i Cannes*. Tävlingen är för kreatörer upp till 30 år som jobbar på byrå. Man kan tävla i PR, Digitalt & Design. Årets uppdragsgivare är SthlmOP.
Tävlingen går ut på att efter en given brief från en välgörenhetsorganisation skapa exempelvis en varumärkesidentitet, PR-kampanj och/eller digital-kampanj beroende på vilket kategori man väljer att tävla i.
De vinnande teamen i respektive kategori koras av en jury bestående av framstående kreatörer i kommunikationsbranschen.
Årets jury:
Canan Yasar, Creative Director & Co-Founder – Obeya
Désirée Maurd, Frilans
Linnéa Lofjord, Head of Design – NORD ID
Patrik Beskow, Founding Partner & Creative Director – AFFAIRS
*Pga av att årets Cannes Lions tävling ställts in kommer årets vinnande team som följd av detta inte kunna representera Sverige 2020. Information kring vad en vinst i tävlingen kommer att innebära kommuniceras i anslutning till prisutdelningen 4 juni.
Här är de nominerade i Young Lions Sverige
Idag presenterar KOMM de nominerade team som har chansen att vinna Young Lions Sverige. Årets uppdragsgivare var SthlmOp och partner för tävlingen är Clear Channel Sverige.
-Just nu är vardagen och framtiden väldigt oviss för många unga personer. Det känns därför extra kul och viktigt att visa unga kreatörers talanger genom årets projekt som kräver både omtanke och passion för en mer levande stad. Vi ser verkligen fram emot att se alla nominerade bidrag, säger Karin Kilger, ansvarig för marknad och event på Clear Channel.
Juryn bestod utav Canan Yasar, Creative Director & Co-Founder, Obeya, Désirée Maurd, grundare av Juno Public Relations, Patrik Beskow, Founding Partner & Creative Director, AFFAIRS och Linnéa Lofjord, Head of Design, NORD ID.
-Det märks att briefen för årets Young Lions har skapat engagemang och ett extra djup i resonemangen. Det har resulterat i en mängd bidrag med spets och driv, bidrag som vill skapa nya beteenden och förändra sättet i hur vi tänker och agerar, säger Linnéa Lofjord, juryledamot.
De nominerade är:
DESIGN
Johanna Nyberg, Estrid och Sofia Skogquist, BCW
Bidragsnamn: Create Open
Paola Alonso Chapel och Mathilda Helenasdotter, Priority
Bidragsnamn: :Part 2020
William Larsson, A+X och Gustav Olofsson Dahlberg, Identity Works
Bidragsnamn: Opan
DIGITALT
Nina Peldán och Hannah Håål, Volontaire
Bidragsnamn: OPEN AGENDA
Fjodor Brandt och Fredrik Sevandersson, We are More
Bidragsnamn: Open Brief
Marcus Lundvall, BBDO Proximity och Oscar Tiberg, Honesty
Bidragsnamn: Tänk utanför tullarna
PR
Nina Friman och Anna Boberg, Nord DDB
Bidragsnamn: [insert your name here]
Sofia Gustafsson och Maja Stampe, Garbergs
Bidragsnamn: A ticket to Creativity
Anton Holmstrand och Jacob Eklöf, Volt
Bidragsnamn: Sthlm, Unlocked
Vinnarna kommer att presenteras på en digital prisutdelning den 4 juni.
KOMMs pressmeddelande (se alla nominerade bidrag i PDF-form)
Artikel i Resumé