Valnämndens förslag till nya ledamöter styrelsen
Mehrnaz Bejne – VD, Garbergs Kommunikationsbyrå, Stockholm
Mehrnaz har arbetat med reklam och kommunikation i nära 22 år, sedan 2019 i rollen som VD på Garbergs. Hon brinner för större varumärkesförflyttningar drivna av långsiktiga koncept som håller kreativ höjd över tid och levererar stor affärsnytta åt uppdragsgivarna. Några färska exempel: Barncancerfonden, Lidl och Fisherman’s Friend. Med ett förflutet som planner värnar hon om konsumentinsiktens betydelse för ett lyckat slutresultat. Som byråledare månar Mehrnaz om en social, inkluderande kultur där alla delar en hög ambition under eget professionellt ansvar. Utöver jobbet är hon anlitad som jurymedlem och föreläsare, både i Sverige och internationellt.
Tom Hedström – Client Director, Åkestam Holst NoA, Stockholm
Tom har över 20 års erfarenhet från kommunikationsbranschen, med en bred branscherfarenhet både på byrå- och beställarsidan, i Sverige och internationellt. Han grundade och sålde en av Sveriges tidigaste digitala byråer och gick sedan vidare som planner på ledande kreativa byråer i London. Efter 10 år i London återvände han till Sverige och har därefter varit partner på Åkestam Holst / NoA, marknadschef på Audi och egen konsult inom varumärkesstrategi, kommunikation och marknads-organisation. Sedan ett par år är Tom åter på Åkestam Holst / NoA som Client Director och kund-ansvarig för strategiskt viktiga och komplexa uppdrag. Med en bred erfarenhet från en mängd branscher och kommunikations-områden – digitalt, CRM, reklam, PR, sponsring /event etc. har han stort förtroende från sina kunder att navigera och koordinera kommunikationsinsatser för maximal effekt och effektivitet, med ett starkt kommersiellt fokus. Tom har tidigare erfarenhet och utbildning i praktiskt styrelsearbete från Board Company.
Katja Janford – Senior Creative/Copywriter, BBDO Nordics, Malmö
Katja har jobbat i kommunikationsbranschen i 15 år, som copywriter och senior creative på flera välkända byråer. Hon brinner för kommunikation som gör skillnad och bidrar till en positiv samhälls-påverkan. För Katja handlar det om att tro på idén att allt kan bli bättre – såväl förutsättningarna för kreativ kommunikation som de faktiska affärsresultaten. Katja har vana av att sitta i ledningsgrupper och ta kreativa och strategiska beslut, och är även ett känt namn i reklamjury-sammanhang. Vid sidan av sitt arbete har Katja genom åren initierat projekt med fokus på att driva jämställdhetsfrågor genom kreativitet.
Anna Rosenqvist – Strategist & Account Director, Valentin Experience, Göteborg
Anna arbetar som planner och strateg, med särskilt fokus på varumärkespositionering och förflyttning. Hon har över 16 års erfarenhet i kommunikationsbranschen och är partner på Valentin Experience. Hon är effektcertifierad och engagerad i att höja kunskapen om hur kreativ kommunikation skapar affärsresultat. Hennes arbete innefattar också ansvar för upphandlingar och pitcher, ett område hon ser stora möjligheter att utveckla – i syfte att skapa mer effektiva och meningsfulla processer för både byråer och beställare. Anna har en tvärvetenskaplig utbildning inom psykologi och litteraturvetenskap och har tidigare arbetat som förlagsredaktör med inriktning på nordisk skönlitteratur. Hon har haft ett mångårigt styrelseengagemang, bland annat som vice ordförande i föreningen Medieakademin, där hon varit med och utvecklat Förtroendebarometern och Maktbarometern. Hon är även styrelseledamot i Valentin Experience.
Patrik Spång – Copywriter, Gullers Grupp, Göteborg
Patrik har arbetat i kommunikationsbranschen i cirka 30 år. I den tidiga karriären som copywriter, men sedan även som kreativ chef och delägare i byråer som Jerlov Kommunikation och Cordovan Communication. Idag arbetar Patrik som kreatör och copywriter på Gullers Grupp - Sveriges byrå för ledande samhällsaktörer. Genom åren har Patrik varit delaktig i många prisvinnande kampanjer i tävlingar som Guldägget, Cannes Lions med flera. Dessutom har han vid ett par tillfällen suttit Guldäggsjuryn, för att bedöma allt från PR till integrerat och aktivering. Patrik är även ordförande ledningsgruppen i Yrgos utbildning för Art directors och copywriters, där han tillsammans med representanter från andra byråer arbetar för att bidra till talangåterväxten i branschen.
Styrelsens förslag till nya ledamöter i valnämnden
Ivan Matanovic – cd/Client Director, Guts & Glory, Malmö
Helena Wittbom – Managing Director, Shomei, Stockholm