“The experience changed me in

indescribable ways. I’m probably the best

version that I have ever been of myself

leaving.”

Tova Andersson
Berghs School of Communication, Sweden

Emelina Franzén, Stipendiat 2018:

Jag vill dela med mig av min vecka på Roger Hatchuel Academy under Cannes Lions 2018. En helt fantastisk vecka som jag önskar att alla fick uppleva, inspiration på hög nivå! När KOMM gav mig möjligheten att åka blev jag superglad och tacksam, men jag hade samtidigt ingen aning om vad som väntade mig och hade heller inte några förväntningar. Jag kände till Cannes Lions, men hade ingen aning om vad Roger Hatchuel Academy innebar.

När jag kom fram till Cannes på söndagen så hade vi en introduktion med klassen. Då träffade jag alla andra studenter för första gången, runt 30 elever från helt olika länder. Vi kom fram till att vi var från 26 olika nationaliteter vilket kändes häftigt och sällsynt. Jag träffade även vår kursledare Clive Challis och våra fantastiska handledare, Maksimilian Kallhed och Abraham Asefaw som driver The Pop Up Agency, dessa två killar är faktiskt från Sverige och har tidigare pluggat på Hyper Island.

På måndagsmorgonen drog skolan igång och därefter var det fullt tempo hela veckan. Skolan pågick i princip mellan 9:00-17:00 varje dag, så det var mycket nytt att ta in. Våra handledare hade fixat ett helt otroligt schema åt oss med föreläsningar av framgångsrika personer, workshops mm. där vi fick chans att ställa alla våra frågor och få svar direkt.

Under flera dagar inledde vi morgonen på Google Beach där vi studenter fick lyssna på privata föreläsningar av anställda inom Google, blev bjudna på frukost, fick goodiebags och minglade mm. Detta var en av mina höjdpunkter under veckan! Det var en så inspirerande miljö och allt var i ren Googleanda. Det kändes lyxigt att börja dagen på detta vis och vad som var extra givande var att föreläsarna lät oss vara delaktiga genom små övningar och frågor till publiken. Många samtal under veckan berörde ett viktigt område, mångfald.

Dagarna var som sagt fyllda av föreläsningar av inspirerande personer, för att nämna några Zeinab Badawli (BBC Journalist), Lars Silberbauer (Senior Global Director, LEGO), Alec Dudson (EIC, Intern Magazine), Joshua Kissi (Co-Founder, TONL & Street Etiquette), Steve Vranakis (Executive Creative Director, Creative Lab, Google), Anna Vainer (#iamremarkable Co-Founder, Google). Dessutom hade vi ett flertal workshops med våra handledare, övningar med klassen och andra studenter mm. Det gick att fylla varenda sekund med inspiration och kunskap om man så hade lust!

Efter schemalagda lektioner fanns det gott om annat att hitta på. Vi hade tillgång till en del beach clubs och tillställningar och hela strandpromenaden var full av aktiviteter. Vi i klassen fick en fin sammanhållning och det fanns alltid någon att gå och äta eller umgås med. Cannes var för övrigt väldigt mysigt och fint, med ett brett restaurangutbud, stränder, butiker mm.

Som avslut på veckan fick vi en helt otrolig överraskning, vi i klassen blev inbjudna till en Creative Week 2 på Googles huvudkontor i Mountain View!!!! Redan nu i november åker jag till USA och deltar på denna inspirationsvecka och jag kan erkänna att jag är sjukt förväntansfull och taggad.

Jag rekommenderar varenda person att besöka Cannes Lions. Du som har möjlighet att ansöka om att få studera på Roger Hatchuel Academy via Komm, ta chansen och gör det, för det var bland det mest lärorika och inspirerande jag gjort i utbildningsväg. Tack KOMM för att jag fick möjlighet att vara en del av Roger Hatchuel Academy och Cannes Lions 2018!


Ansök här!