Young Lions Sweden är en uttagningstävling för den internationella tävlingen Young Lions i Cannes. Tävlingen är för unga talangfulla kreatörer som alla tävlar med en förhoppning om att ta hem sin kategori och få åka till Cannes under festivalveckan i juni. Tävlingen hade inte varit möjlig utan vår huvudsponsor Tv4!

För att tävla i Young Lions 2022 krävs det att man är 31 år eller yngre (Född på eller efter 24 juni 1990). Man tävlar i team om två personer, antingen från samma eller olika byråer/företag. För att tävla krävs en anmälan senast dagen innan briefen släpps, dvs 2 mars 2022. Uppgiften för tävlande är att ta fram en kampanj efter en given brief från en ideell organisation som avslöjas i samband med briefsläppet.

2022 års tävlingskategorier är Film (Ny), Media, PR & Digitalt och varje team har 7 dagar på sig att lösa briefen! 

Ett team per kategori belönas och dessa fyra team får representera Sverige i den internationella tävlingen äger rum i maj månad. Nytt för i år är att Young Lions internationella tävling för dom som vunnit den nationella uttagningen sker digitalt innan själva festivalveckan. Detta för att alla ska kunna delta oavsett om dom kan ta sig fysiskt till Cannes eller ej. Föregående år var 62 nationaliteter och 18 tidzoner representerade i tävlingen.

Alla svenska belönade team kommer att få varsitt Cannes Lions pass (värde 1.500€ per person) för att kunna delta med full access under hela festivalveckan 20-24 juni där även vinnarna i Young Lions olika kategorier presenteras på stora scenen i den berömda filmfestivalbyggnaden, Palais des Festival.

Tack till Young Lions sponsor TV4 som gör genomförandet av tävlingen möjlig!

Årets jury
Roshanak Fatahian, Head of digital operations and Diversity & Inclusion Director, Nord DDBSthlm
Agnes Stenberg-Schentz, Art Director, Forsman & Bodenfors
Adam Gäfvert, Art Director, KING
Emma Thorp, vd, Publicis Groupe Sweden
Joseph Borenstein, Vice President, BCW

Läs pressmeddelandet på Resumé här


Anmälan är öppen fram tills briefen skall lämnas in 9 mars kl 15.00.

Viktiga datum 2022

2 februari
Anmälan att tävla öppnar

2 mars kl.15.00
Briefen släpps och skickas ut till alla anmälda team på email. Om man anmäler sig sent kommer briefen per automatik direkt på email vid anmälan. 

9 mars kl.23.59
Deadline att lämna in

8 april
Prisutdelning på TV4, anmäl dig här! 

16 maj – 7 juni
Cannes Young Lions tävlingen äger rum digitalt innan festivalveckan

20-24 juni
Cannes Lions Festival of Creativity

Om ni vinner i er kategori, vad är då nästa steg?

Som vi tidigare informerat om kommer årets internationella tävling att ske digitalt innan själva festivalveckan. Detta för att ni ska få mer tid att spendera i Cannes när festivalen är igång och att slippa stressa med briefen där och då. Briefen kommer från en utvald ideell organisation och ni har sedan 24h på er att lösa den (Film 72h). Alla team kommer få direkt feedback från juryn!

Datum för den internationella tävlingen per kategori:

Måndag 16 maj: PR Briefing
Tisdag 17 maj: PR Deadline
Onsdag 18 maj: PR LIVE Judging

Onsdag 25 maj: Digitalt Briefing
Torsdag 26 maj: Digitalt Deadline
Fredag 27 maj: Digitalt LIVE judging

Måndag 30 maj: Media Briefing
Tisdag 31 maj: Media Deadline
Onsdag 1 juni: Media LIVE judging

Fredag 3 juni: Film Briefing
Måndag 6 juni: Film Deadline
Tisdag 7 juni: Film LIVE judging