Brief 2023 

Årets uppdragsgivare är Alzheimerfonden! Du kan tävla i följande kategorier: Media, Film, Digital & PR. 


Stort lycka till! 

KOMM & TV4

https://we.tl/t-EfMvKeDhrs

Young Lions Sweden är en uttagningstävling för den internationella tävlingen Young Lions i Cannes. Tävlingen till för unga talangfulla kreatörer som alla tävlar med en förhoppning om att ta hem sin kategori och få åka till Cannes under festivalveckan i juni. Tävlingen hade inte varit möjlig utan vår huvudsponsor TV4!

För att tävla i Young Lions 2023 krävs det att man är 30 år eller yngre (född på eller efter 23 juni 1992). Man tävlar i team om två personer, antingen från samma eller olika byråer/företag. Anmälan är öppen tills det att briefen släpps, d.v.s 3 mars 2023. Uppgiften för tävlande är att ta fram en kampanj efter en given brief från en ideell organisation som avslöjas i samband med briefsläppet.

2023 års tävlingskategorier är Film, Media, PR & Digitalt och varje team har 7 dagar på sig att lösa briefen! 

Ett team per kategori belönas och de fyra teamen får sen representera Sverige i den internationella tävlingen äger rum under festivalveckan. Föregående år var 60 nationaliteter och 18 tidzoner representerade i tävlingen.

Alla svenska belönade team kommer att få varsitt Cannes Lions pass (värde 1.500€ per person) för att kunna delta med full access under hela festivalveckan 19-23 juni där tävlingen i år äger rum.  

Stort tack till Young Lions sponsor TV4 som gör genomförandet av tävlingen möjlig!

Årets jury - TBA

Anmälan är öppen fram tills briefen släpps den 3 mars kl 15.00.

Viktiga datum 2023

6 februari
Anmälan att tävla öppnar

3 mars
Briefen släpps och skickas ut till alla anmälda team på email. Om man anmäler sig sent kommer briefen per automatik direkt på email vid anmälan. 

10 mars
Deadline att lämna in

30 mars
Prisutdelning där vinnare koras -- mer information längre fram

1 maj – 30 maj
Digitala bootcamps med Cannes Lions 

19  23 juni
Cannes Lions Festival of Creativity

Om ni vinner i er kategori, vad är då nästa steg?

Teamet från Cannes Lions kommer att kontakta er och vinnarna har nära kontakt med KOMM under tiden. Som tidigare förklarat kommer det ske digitala bootcamp under maj som förbereder vinnarna på vad som kommer att ske under festivalen i Cannes.